• Start
  • Actueel
  • Lang stilzitten is even schadelijk als roken

17-05-2013 | Dingen waar je nooit bij stil"staat"!

Bewegen is gezond, dat is bekend. Dat lang stilzitten niet al te best is voor de gezondheid, is dan ook geen nieuws. Dat lang stilzitten behoorlijke gezondheidsrisico’s met zich meebrengt – zelfs bij voldoende minuten beweging – was echter nog niet bekend. TNO adviseert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) dan ook om een actieve leefstijl in combinatie met zo min mogelijk langdurig stilzitten extra te promoten in het komende Nationaal Preventie Plan.

Zoals u heeft kunnen lezen in het bericht ‘Zes uur lang zittend werk voor 63% werknemers’ brengt een groot deel van de werknemers de werkdag zittend door. Langdurig stilzitten, is echter ongezonder dan gedacht. Langdurig zitten leidt tot een verhoogde sterfte en een verhoogde kans op verschillende chronische ziekten, zelfs als werknemers dagelijks voldoende minuten bewegen. De gezondheidsrisico’s die lang stilzitten met zich meebrengt, zijn zelfs net zo ernstig te noemen als de gezondheidsrisico’s van roken. Dit blijkt uit het Trendrapport Bewegen & Gezondheid 2010-2011 (pdf) van TNO.

Werknemers bewegen veel te weinig

Met de Monitor Bewegen en Gezondheid meet TNO sinds 2000 ieder jaar hoeveel Nederlanders voldoen aan de diverse normen voor gezond bewegen. De zogenoemde combinorm is het uitgangspunt voor het Nederlandse overheidsbeleid. Bij de jeugdigen (4-17-jarigen) voldoet minder dan de helft (45%) aan de beweegnorm. Van de volwassenen voldoet ongeveer tweederde (67%) aan de beweegnorm. Voor ouderen geldt dat ruim de helft (55%) voldoet aan de norm.

Motiveer werknemers zo veel mogelijk te bewegen

TNO adviseert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) om een actieve leefstijl in combinatie met zo min mogelijk langdurig stilzitten extra te promoten in het komende Nationaal Preventie Plan. Natuurlijk kunt u uw steentje hieraan bijdragen door de resultaten uit het trendrapport van TNO te delen met werknemers en hen te motiveren om het zitten zo veel mogelijk af te wisselen met beweging. Promoot bijvoorbeeld het traplopen, bedrijfsfitness en het wandelen tijdens de pauze. Volwassenen moeten volgens de norm ten minste vijf dagen per week 30 minuten minimaal matig intensief bewegen of drie dagen per week ten minste 20 minuten intensief bewegen. Bij jeugdigen is de norm zeven dagen per week ten minste 60 minuten bewegen.

Maxol Finance Services
"Onze ervaring op het gebied van fiscale, administratieve, financiële dienstverlening is uw garantie van een goede samenwerking!"
Meld je aan voor onze nieuwsbrieven

Bericht ons!

Bel ons!